Taalsterk onderwijs

Stedelijk onderwijs, taalsterk onderwijs!

Het schoolsucces van leerlingen wordt in belangrijke mate bepaald door het taalvaardigheidsniveau. Kinderen met een hoge taalvaardigheid hebben een grotere kans op een succesvolle schoolloopbaan. Daarom willen we in ons stedelijk onderwijs in Aalst extra inzetten op taal.

We vertrekken hiervoor van drie uitgangspunten:

Uitgangspunt 1: we verwachten van onze schoolteams, kinderen en ouders engagement ten opzichte van de Nederlandse taal

Elk kind ongeacht zijn taalniveau is welkom in ons stedelijk onderwijs. Desalniettemin vragen we wel van kinderen én ouders een duidelijk engagement ten opzichte van onze Nederlandse onderwijstaal. Een goede taalvaardigheid ontwikkel je niet alleen door een sterk Nederlands aanbod binnen de schoolmuren. Ook buiten de schoolmuren is het contact met Nederlands belangrijk. We verwachten dan ook van onze ouders een extra inspanning om hun kinderen zoveel mogelijk in contact te brengen met het Nederlands.

Uitgangspunt 2: we leggen de lat hoog voor Nederlandse taalvaardigheid

Scholen die gericht en systematisch inzetten op taal kunnen een groot verschil maken bij de ontwikkeling van hun leerlingen. Daarom zetten wij in het stedelijk onderwijs van bij de start van de schoolcarrière extra in op taal. Zo blijft het aanbod Nederlands bij ons niet beperkt tot de taallessen maar zullen leerlingen ook aan de slag gaan met rijke teksten in andere lessen. Daarbovenop besteden we veel aandacht aan lezen. We leren hen ontdekken welke leesvoorkeuren zij hebben en brengen hen in contact met een prikkelend en uitdagend boekenaanbod. Hiervoor werken we samen met de bibliotheek Utopia.

Uitgangspunt 3: we zetten in op remediëring én op uitdaging

In onze scholen richten we ons niet enkel op kinderen die taalondersteuning nodig hebben. Kinderen die taalsterk zijn krijgen ook voldoende uitdaging. We voorzien een gepast aanbod voor al onze leerlingen en indien nodig voorzien we een apart traject op maat zowel voor taalzwakke als voor taalsterke kinderen. Zo krijgen alle kinderen binnen het stedelijk onderwijs maximale onderwijskansen.

Wil je de volledige visie ‘stedelijk onderwijs, taalsterk onderwijs’ lezen? Klik dan op de link onderaan deze pagina.

logo taalsterk onderwijs